אומנות באמצעות האינטרנט
ממצאי המחקר "למידה בסביבת אינטרנט בגני הילדים" (ניר-גל ונור, 2001) בנוגע לתפיסת מושג האינטרנט, גרמו לנו לתחושה של התחברות אישית עם הרגשות של הילדים, בעקבות החוויה שלהם בעת הביקור הווירטואלי שלהם במוזיאון. ייתכן והסיבה לכך נעוצה בנושא הבלוג שלנו, העוסק באומנות. אך אנו סבורות. שיש לכך סיבות נוספות הקשורות במדייה עצמה.
למה כוונתנו?
למה כוונתנו?
ובכן, אנו רואות באינטרנט כלי המאפשר בנייה של סיטואציות למידה-הוראה ממוקדות יעדים בתחום האומנות החזותית. זו טומנת בחובה העשרת עולמו של הילד בגיל הרך והעמקת חוויותיו, תוך פיתוח יכולת חשיבה חזותית באמצעות ההזדמנויות. סיטואציות אלה מאפשרות לילד בגיל הרך להיחשף לסביבה ולייצוגים שונים בתרבותו, המקרבים אותו להכיר יוצרים ויצירות בתחומים שונים של אומנות ברמת המאקרו. כל זאת ללא צורך בהגעה פיסית למקומות בהם הם מציגים / מוצגים. מדיה זו, החוצה יבשות, מאפשרת לילד להיות אקטיבי ושותף בבניית תרבותו בדרך חדשנית המושכת את ליבו. בנוסף, היא עלולה להיפגם בשל היעדר חשיפה מספקת הנובעת מרקע חברתי-כלכלי נמוך או חסך תרבותי בסביבתו הקרובה ברמת המיקרו. מדיה זו משמשת כמקור מידע על סדנאות יצירה ואמנות, תערוכות, אירועים ופעילויות שונות הקשורות לאומנות, לאמנים ויוצרים תוך היכולת ליצור עימם תקשורת מיידית.
אנו מכירות בפוטנציאל הגלום בשימוש באינטרנט ככלי נוסף לשימוש בדרכי הוראה-למידה של ילדים בגיל הרך תוך שילובו בתכנים לימודיים לאורך ציר הזמן.
ניקח לדוגמה את נושא חגי ישראל וסמליו:
לקראת חנוכה ילדים נפגשים עם יצירות אומנות של מפורסמים בנושא עץ הזית: אנה טיכו.
באמצעות הגלישה בסביבה "מותאמת" אנו מאפשרים לילד בגיל הרך להגיע במהירות ובקלות אל מידע עיוני וויזואלי עשיר ומגוון, המפתח את יכולת ההתבוננות שלו ביצירות של אומנים מפורסמים ופחות מפורסמים כאחד.
פעילויות נוספות:
· הילדים יתנסו בבניית מסגרות ססגוניות והתאמתן ליצירות.
· הילדים יחליטו היכן למקם את היצירות השונות - לבנות חדר ווירטואלי.
כך הילד ישתתף במשחק תפקידים: פעם הוא משמש כקהל המתבונן ביצירות, בפעם אחרת הוא הממסגר את התמונות ופעם הוא משמש כאוצר התערוכה ופעם הוא יכול להיות המפרסם את התערוכה וכו'.
מאתנו, נגה ואלה
איזה רעיון יפה!
השבמחקהכרות עם יצירות אמנות היתה ותמיד תהייה חלק מתכנית הלימודים שלנו. אולם עד היום התמקדנו בתצלום מוצלח של התמונה המקורית וברעיונות יצירתיים סביב מוקדי יצירה "מוחשיים". עכשיו הרעיון של פתיחת ערוץ חדש ומתוקשב ממש עושה חשק!
מקוות שבקרוב גם גני הילדים בתל-אביב יחוברו לרשת ואז נוכל גם אנו ליישם שילוב של מדיה מתוקשבת כחלק מתכנית הלימוד בגן.
תודה על הרעינות המרתקים!
דפנה וגתית